ژله فیشها...
انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
درباره وبلاگ


«بسم الله الرحمن الرحيم؛ الحمد للـه رب العالمين والسلام والصلوه علي سيدنا ونبينا محمد وآله الطاهرين وصحبه المنتجبين؛ اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه والنصر واجعلنا من خير انصاره واعوانه والمستشهدين بين يديه.» با عرض سلام؛ اعضای انجمن علمی مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات (تکثیر و پرورش آبزیان) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ورود شما را به وبلاگ این انجمن خوش آمد می گویند.
آخرین مطالب
جمعه 28 مهر 1391برچسب:شیلات,#gi,tda,تولید,مثل,, :: 16:19 :: نويسنده : فاطمه خدادادیان

ژله فیشها ازقدیمترین موجودات زنده دریایی بوده که از650 میلیون سال قبل ( قبل ازدوران دایناسورها ) تا بحال دردریاها زیست می نمایند. ژله ها ازنظر شکل، اندازه ورنگهای متنوع  به گونه های مختلف تقسیم بندی می شوند.
بکارگیری نام
Fish یا ماهی برای ژله ها به طورعلمی غلط وبی اساس می باشد به همین علت موزه آبزیان آمریکا کلمه Jellies یا seajelliesرا برای این آبزی پیشنهاد می کند.
ژله ها درکشوریونان بعلت شکل فنجان مانند آن به
Skyphos یا جام شراب معروف می باشند.

درسیستم رده بندی، ژله فیشها متعلق به سلسله Animalia، زیرسلسله Eumetazoa ، راسته Cnideria  وزیرراسته Medusozoa  می باشند. ژله فیشها از نظر خصوصیات مورفولوژیکی متعدد بوده وازمرحله     Classesاشتقاق پیدا می کنند. به طوریکه کلیه ژله فیشها موجود دردنیا درچهار کلاسه معروف قرارمی گیرند که عبارتند از:

Scyphozoa  ( با بیش از200 گونه )،Staurozoa ( حدود 50 گونه )، Cubozoa( حدود20 گونه ) وHydrozoa ( مرجانیان )( حدود1500-1000 گونه ) . به این ژله ها در دنیا اصطلاحا به ترتیب Scyphomedusea،Stauromedusea ، Cubomedusea و Hydromedusea می گویند.

ژله فیشها را عموما مدوزا ( Medusa ) یا ستاره دریایی ( نجم البحر) نیز می نامند که درهراقیانوسی ازسطح تا عمق یافت می شود، بعضی ازژله فیشهای Hydromedusea (مرجانیان) درآبهای شیرین نیز دیده شده است اما اندازه ایی کمترازنیم اینچ داشته ورنگ انها سفید وشفاف وغیرسمی می باشند. همچنین دربعضی ازمنابع ژله فیشها را درراسته شانه داران نیزقرارجای داده اند که این ارتباط اگرچه درست وصحیح نمی باشد اما شنا آزاد پلانکتونی، گوشتخواربودن، دارا بودن رنگ شفاف ( Transparent) ونیمه شفاف (  ( Translusentوزیست درآبهای کم عمق وعمیق آنها رابه راسته شانه داران نزدیک می کند.

 

 

 

تولید مثل در ژله فیشها

                                                            

ژله فیشها دارای دوروش تولید مثل درتکثیرمی باشند که عبارتند از:1- روش جنسی 2- روش غیرجنسی که روش جنسی آن ازروش غیر جنسی ارجحیت دارد.

درتکثیر جنسی دو جنس نروماده اسپرم وتخمک خود را داخل آب رها نموده و پدیده باروری درداخل آب انجام می پذیرد. محل قرارگیری گنادها نیزدرداخل وجداردرونی بدن قراردارد.

پس ازپدیده رسیدگی، گامتهای نروماده به داخل معده ریخته وازآنجا به دهان وسپس به داخل آب رها می شوند. گاهی اوقات عمل باروری تخمکها با رها سا زی اسپرم درداخل آب وانتقال آن ازراه آب ورودی به حفره دهانی انجام می پذیرد.

درژله فیشهای ماه مانند (Moon  jellyfish) تخمها درشگا فها یا درزهای بازوی دهانی که تشکیل نوعی مکان به نام حفره یا اتاق تخم  می دهند قرار می گیرند و پس ازطی مراحل تکامل رشد به یکباره از تخم خارج می شوند.

تخمها پس از باروری شکل لاروی به خود گرفته که دراین زمان به آن Planula می گویند. این لاروها دراین مرحله برروی سطوح سخت قرار می گیرند که اصطلاحا Settle می گویند. دراین مرحله به هریک از Planula یک Polyp می گویند. دراین حالت شکل هر Polyp به صورت یک فنجان ودارای یک پایه وبازوچه های تغذیه ایی (Tentacles) ودهانی درروی سرمی باشد. بعدازگذشت مدتی ازرشد، پولیپها شروع به تکثیرغیرجنسی به وسیله بندبند سازی و باریک شدگی می نمایند که به این پدیده شکوفایی می گویند.

به هریک ازاین بندها اصطلاحا یک Scyphistoma گفته که تعداد زیادی ازاین Scyphistoma به آرامی رشد نموده و ژله های نابالغ Ephyrae را تولید می نمایند. این مرحله ازرشد ادامه یافته وهرژله به یک ژله بالغ به نا م Medusa  تبدیل می گردد. گاهی پدیده شکوفا شدن درمرحله Medusa اتفاق افتاده که به آن کلونی  Medusaنام می نهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها
  • شیلاتی های دریا دل
  • شیلات
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن علمی شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و آدرس anjomaneshilat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 38
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 54
بازدید ماه : 53
بازدید کل : 266180
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

<-PollName->

<-PollItems->

.


IranSkin go Up

.

نیت کنید و اشاره فرمایید